zaterdag 25 december 2010

Mijn tien kerstgedachtens

Mijn 10 gedachten ter overweging voor 2011



  1. een veilig huis staat voor mij op 1 want er zijn mensen en dieren die het hard nodig hebben!  Ik heb dat nu, maar er zijn andere die er zo naar verlangen. (en HELAAS staat mijn veilig thuis op dit moment niet in Gouda want dan aten we iedere dag over heerlijke Goudse stroopwafels van 'van de Vliet'. ) Maar vooral belangrijk een veilig thuis waar ze niet gestalkt worden door bijvoorbeeld een ex en oude baasjes. 
  2. een thuis waar het warm en gezellig is, al kun je net zo rijk of arm zijn, de sfeer, warmte en gezelligheid is die telt.  Al zegt dat meer over de mensen en dieren die er wonen. Hier wordt ik terecht gewezen als ik te ver ga, maar even zo geknuffeld en mag ik wandelen.
  3. laat mensen en dieren in hun waarde en zie ze voor vol aan. Hier heb ik geleerd en hebben ze me geaccepteerd zo als ik ben. Daar ben ik heel blij om.
  4. laat liefde niet alleen een woord zijn maar ook meer inhoud geven dan dat het tot nu toe is. Hier zijn ze zo bezorgd om mij. Ik word verwend met yoghurt en alles waar ik nu wel trek in heb. Omdat ik zo ziek ben!Liefde is meer dan alleen een knuffel. Het is ook de bezorgdheid om een ander. En leer die te delen. Hoe moeilijk ik dat ook vind maar ik zal er aan werken.
  5. Geef ruimte aan diegene die het nodig hebben.  om zich te ontplooien en te worden wie ze willen zijn en steun ze daarin. 
  6. Zie de kleine dingen van het leven als lichtpuntjes die kunnen ontplooien als mooie grote veranderingen. Zoals het kleine beetje sneeuw wat in begin dec deze dagen het hele land en europa ontregeld. Nieuw kansen brengt voor mensen die nieuwe banen en werk zoekt.
  7. Wees zuinig op wat we hebben en al bereikt hebben. Verspil geen grondstoffen maar benut ze ten volle en wees  zuinig zo als op water. 
  8. wees tevreden met wie je bent, wat je bent en geef ook andere daar steun in als ze daar niet zeker over zijn. Plaats ze in het licht zoals je een dierbaar schilderij in het licht wil zetten!
  9. Vergeet de mensen en dieren om je heen niet. Zeker als de dagen als kralen aan een parelsnoer geregen worden. Dan is jou woord , je lach en aanwezigheid even zo belangrijk.
  10. een aai, een compliment, een knuffel, een woord zegt soms meer dan je denkt. Zo ook vandaag in deze reeks van tien gedachten naar jullie. 


Nike de filosof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten